Modele estetice in artă. Sculptura Basorelieful. Statuile utem Basorelieful Columnei are o valoare documen- tará exceptionala pentru istoria războaielor din re daci şi romani. Relieful, realizat de sculptori din Orient, sub indrumarea lui Apollodor din Damasc, este, din punct de vedere artistic, o imbinare intre gustul oriental pentru un decor bogat si preferinta romanilor pentru reprezentarea cât mai apropi- ata de realitate a trăsăturilor corpului şi a chipu- jul uman. Această poveste pe piatra isi propunea sa ilustreze artistic, vizual, textul lucrării lui Traian, De bello Dacico, .Despre războiul cu dacii". In Antichitate, basorelieful putea fi urmărit de la eta- jele celor două biblioteci aflate de-o parte si de alta a Columnei. Statuia de bronz aurit din varful Columnei. menită să sugereze măreția imparatului care domină astfel intregul for, era probabil una din tre variantele pe care le cunoaştem din alte sculp- turi păstrate (un exemplu sugestiv in acest sens l-ai văzut la pagina 58, iar un alt exemplu, statuia lui Augustus, este redat la pagina 62). Sculptura romană, precum sculptura greacă, din care se inspiră, se concentra pe respectarea proporţiilor in redarea realității. In paralel cu această trăsătură esențială, trebuie știut că reprezentările sculptate ale zeilor, eroilor şi personajelor umane erau idea- lizate - trăsăturile şi atitudinea lor sugerau apropi- erea de perfectiune. Arheologul şi istoricul de artă italian Ranuccio Bianchi Bandinelli (1900 - 1975) a propus inca din anul 1972 o reconstituire a culorilor initiale. Metoda fluorescentel razelor X a demonstrat că intreaga Columna a lui Traian a fost pictata. Capacitatea razelor X de a determina prezenţa elementelor după care se pot recunoaste culorile a dus la reconstituirea scenelor Columnel-. rezumat