👤
a fost răspuns

Bilet Romana oral Bac 2024
Citeste textul cu voce tare:
16 iulie 1938. Terminasem primul an de Conservator si ma aflam in vacanta in
muntii Apuseni, la Brad, unde taica-meu era sef de gara, cand am primit o telegrama
Veniti neaparat la Bucuresti duminica dimineata. Angajament. Victor lon Popa." Am
recitit de nenumarate ori textul, gatuit de emotie. Voiam sa cred in miracol si ma
temeam de o farsa: De unde ma putea cunoaste Victor lon Popa?
Dar telegrama era autentica. Victor lon Popa ma vazuse in rolul lui Ludovic al
XI-lea din Gringoire, al lui Théodore de Banville, pe scena Teatrului National (cel vechi,
bombardat de hitleristi), in productia clasei Luciei Sturdza-Bulandra. Retinuse in
tanarul care voia sa devina tragedian posibilitatea unei vocatii comice. M-am prezentat
infiorat de toate nadejdile si coplesit de toate sfielile. Si astazi imi bate mai tare inima
cand trec prin fata casei batranesti, austere, din strada Scoalei, unde se adunasera
actorii convocati de V.I. Popa. I se incredintase conducerea unui nou teatru, si trupa,
alcatuita cu o rara stiinta a ansamblului, numara multi incepatori. Debutantul a avut,
asadar, sansa unica de a fi calauzit la cei dintai pasi de aceasta personalitate pentru
care teatrul nu avea secrete. Ucenicul isi asculta fascinat maestrul. Vedea in el o
autoritate stiintifica si un vrajitor, cucerit deopotriva de rigoarea demonstratiei si de
expresia ei incandescenta. V.I. Popa ne invata in repetitii memorabile cum sa
talmacesti pe scena ezitarile inimii si tresarinile inteligentei, cum sa exprimi intr-o privire
un peisaj si sa schitezi intr-un gest nedefinitul unei stari sufletesti. Imi amintesc ca, intr-
un rand, ne-a aratat nouazeci si opt de posibilitati de a sugera o atitudine doar prin
felul cum te asezi pe scaun; iar altadata ne-a demonstrat vreme de doua ceasuri
infinitele nuante care compun substanta tacerii. In dictiune" ne spunea el, defectul
cel mai mare pe care il au actorii in general este ca apasa pe anumite cuvinte atunci
cand ideea este raspandita pe intreaga fraza". In termeni profesionali, noi spunem ca
actorul se agata de cuvinte. V.I. Popa mi-a spus la o repetitie: De ce te agati de
cuvinte ca si cum te-ai ineca? Inoata!"
(Radu Beligan, Intre acte)
1. Formuleaza raspunsuri la intrebarile care urmeaza, referitoare la situatia de
comunicare din textul citat:
a) Cine ar putea fi receptorul textului dat, avand in vedere scopul comunicarii?
b) Carui stil functional ii apartine textul de mai sus? Ilustreaza doua caracteristici ale
stilului identificat cu exemple din textul dat
c) Ce elemente importante de continut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici in textul
dat?
2. Care este opinia ta despre rolul pe care-l poate juca un mentor in profesia ta
viitoare? Motiveaza-ti raspunsul.


Răspuns :

Răspuns:

1.a. Receptorul textului dat poate fi un cititor obisnuit, care se dovedeste interesat de biografia actorului Radu Beligan. Scopul primar al textului este informativ, dat fiind ca se prezinta informatii inedite din viata marelui actor. Totodata accesul direct la adevar, prin confesiunea pe care o face Radu Beligan, unul dintre maestrii scenei romanesti, poate avea un efect emotional asupra cititorului.

b. Textul de mai sus este memorialistic, din mai multe motive. In acest fragment, autorul evoca un eveniment major din tineretea lui, si anume momentul in care si-a descoperit vocatia pentru o cariera teatrala, dupa intalnirea cu marele regizor V.I. Popa. Evocarea subliniaza o distantare intre timpul povestirii si timpul povestit prin utilizarea verbelor la perfect compus si imperfect. Subiectivitatea este prezenta prin pronumele si verbele la persoana I singular.

c. Dat fiind ca textul este un fragment de amintiri, se observa aspecte precum fapte si opinii. Autorul povesteste o intamplare care i-a marcat definitiv destinul. Aflandu-se in vacanta, in satul natal, a primit o telegrama de la dramaturgul si regizorul V.I. Popa, prin care era convocat sa mearga la Bucuresti, unde era invitat sa faca parte dintr-o trupa de actori tineri si unde urma sa joace, pe scena unui teatru nou-infiintat. Radu Beligan a avut astfel ocazia unica de a participa la o veritabila scoala de teatru si a trait revelatia geniului lui V.I. Popa: „Lectiile acestuia erau uluitoare: «Imi amintesc ca, intr-un rand, ne-a aratat nouazeci si opt de posibilitati de a sugera o atitudine doar prin felul cum te asezi pe scaun; iar altadata ne-a demonstrat vreme de doua ceasuri infinitele nuante care compun substanta tacerii.»”

Scriind acest text, Radu Beligan isi exprima gratitudinea pentru omul pe care-l considera mentorul sau in cariera teatrala: „Debutantul a avut, asadar, sansa unica de a fi calauzit la cei dintai pasi de aceasta personalitate pentru care teatrul nu avea secrete. Ucenicul isi asculta fascinat maestrul. Vedea in el o autoritate stiintifica si un vrajitor, cucerit deopotriva de rigoarea demonstratiei si de expresia ei incandescenta.”

2. Consider ca un mentor poate avea un rol major in viata unui tanar, aflat pe punctul de a face o alegere in ceea ce priveste cariera viitoare. Cum lipsa de experienta sau de abilitati il determina sa greseasca, este nevoie de prezenta unui mentor, a unui coleg, profesor, invatator care sa-l indrume pe calea desavarsirii profesionale.

In primul rand, mentorii sunt oamenii care au o experienta bogata de munca sau care manifesta un talent special pentru domeniul respectiv. Mentorul este un om competent, care isi practica responsabil si inovativ profesia si care are disponibilitatea sufleteasca si fizica sa-si transmita cunostintele si abilitatile colegilor sai mai tineri. In calitate de profesori pentru colegii lor mai tineri, mentorii ar trebui sa fie modele de profesionalism si de moralitate. Uneori mentorii pot fi parintii, care isi exprima pasiunea pentru o anumita profesie; de exemplu, un medic ii poate vorbi copilului sau despre profesia pe care a imbratisat-o si il poate convinge sa-i urmeze exemplul; un avocat sau un profesor, de asemenea.

In al doilea rand, tinerii au nevoie de modele de profesionalism si de conduita, pentru ca unele erori de invatare, inerente varstei, sa fie evitate. Tinerii simt nevoia sa apeleze la mentori pentru a obtine mai repede secretele unei profesii, pentru a excela si pentru a incerca, in ultima instanta, sa-si intreaca mentorii.

Relatia profesionala si sufleteasca dintre maestru si discipol, dintre mentor si elevul sau se regaseste in tematica multor filme sau carti, iar finalul unei astfel de relatii profesionale este bineinteles optimist pentru ca, de regula, invatacelul isi egaleaza sau isi intrece maestrul.

Prin urmare, consider ca avem nevoie de mentori, de modele umane, care sa ne releve secretul reusitei in profesie si in viata.

Explicație:

sper ca te-am ajutat