👤
a fost răspuns

3. Argumentaţi încadrarea textului în stilul funcţional ales, precizându-i caracteristicile stilistice.FISA DE LUCRU

Se dau textele:

I. Zigopterele au un zbor oscilatoriu, folosind aripile anterioare și cele posterioare. Ȋn acest ordin

sunt cuprinse libelulele cu o largă răspȃndire, libelula verde sau albastră-aurie de 35 mm

lungime. Masculul are corpul și aripile colorate ȋn albastru metalic ȋnchis, iar femela este de un

verde deschis cu reflexe metalice și aripile transparente pătate ȋn brun-auriu. Insectă aeriană,

rareori se așază, și chiar atunci continuă să ţină aripile desfăcute. (Lumea animalelor, Ed.

Ştiinţifică, București, 1964, p. 168)

II. ,, Art. 25. (1): Copilul are dreptul la libertate de gândire, de conştiinţă şi de religie.

Art. 28 (1): Copilul are dreptul la respectarea personalităţii şi individualităţii sale şi nu poate fi

supus pedepselor fizice sau altor tratamente umilitoare sau degradante”. (Legea privind

protecţia şi promovarea drepturilor copiilor)

III. „Reporter: Indicaţi-ne câteva aspecte legate de începuturile dumneavoastră literare. Ce

amintiri deosebite păstraţi din acei ani?

Marin Preda: Eram corector la ziarul Timpul. Scrisesem o schiţă intitulată Salcâmul. Într-o

dimineaţă de iunie, tatăl meu s-a apucat să taie cel mai falnic salcâm din grădina noastră.

Acoperea cerul. Acest salcâm era chiar copilăria mea. Tata era crunt şi întunecat. Nu numai eu,

dar nici restul familiei şi nici vecinii n-au înţeles ce l-a împins să facă acest lucru. Şi nici n-a

răspuns la întrebările noastre nedumerite. Această enigmă a copilăriei am exprimat-o, fără s-o

dezvălui, în schiţa mea, care a apărut în pagina a doua a ziarului. Astfel am devenit scriitor. Era

în anul 1942, era război, dar eu aveam douăzeci de ani şi trăiam bucuria de lumină şi speranţă a

debutului”. (Interviu cu Marin Preda, de Petru Cârdu, inclus în vol. Marin Preda – Creaţie şi

morală)

IV. ,,Şi zice mama: Sui în car, mă, şi dă-ţi cu deştele prin păr.

Ai paie, mergem la fotograf.

-Nu, că merg şi eu, sare Ionică.-Păi dar! Te găsişi.

-Ba merg.

-Taci, mă, din gură, stai mereu, că n-o să ne fotografiem toţi, Doamne iartă-ne!” (Marin

Sorescu, Craiova văzută din car)

V. „Jos, pe-un vȃrf de campanulă

Pururi-n vibraţie,

Şi-a oprit o libelulă

Zborul plin de graţie.

Mic, cu solzi ca de balaur,

Trupu-i fin se clatină,

Juvaer de smalţ și aur

Cu sclipiri de platină.ˮ

Cerinţe:

1. Identificați tipul de text (literare/nonliterare) și precizați scopul comunicării.

2. Numiţi stilul funcţional căruia i se încadrează textul. ​


Răspuns :

1. Tipul de text:

- Textul I: Nonliterar; descrie caracteristicile unor insecte și comportamentul acestora.

- Textul II: Nonliterar; prezintă articole dintr-o lege referitoare la drepturile copiilor.

- Textul III: Nonliterar; conține un interviu cu un scriitor despre începuturile sale literare.

- Textul IV: Literar; este un dialog teatral scris de Marin Sorescu.

- Textul V: Literar; este un poem care descrie o scenă din natură.

Scopul comunicării este informativ în cazul textelor nonliterare și estetic/expresiv în cazul textelor literare.

2. Stilul funcțional:

- Textul I: Stilul științific sau tehnic, caracterizat prin utilizarea unui limbaj precis, specific domeniului entomologiei.

- Textul II: Stilul juridic, care folosește un limbaj formal și precis pentru a transmite legislația și drepturile copiilor.

- Textul III: Stilul jurnalistic, prin intermediul căruia se realizează un interviu ce are ca scop prezentarea parcursului literar al unui scriitor.

- Textul IV: Stilul artistic, specific textelor literare, cu o structură dialogică și utilizarea unor elemente dramatice.

- Textul V: Stilul poetic, în care se folosesc figuri de stil și imagini poetice pentru a crea o atmosferă și a transmite o emoție.