Particularități de construcție a unui personaj dintr-o nuvelă/text de Ioan Slavici
Paragraf 1. Introducere
Enunț 1. Importanța nuvelisticii lui Slavici/ apartenența lui la Epoca Marilor Clasici/anul
apariției nuvelei ,,Moara cu noroc”/Volumul în care a fost inclus textul
Enunț2: Încadrarea personajului în text, menționarea tipului de personaj, în funcție de importanța
lui în desfășurarea acțiunii).
Paragraf 2. Dezvoltarea reperului I: Statutul social, psihologic și moral al personajului
Atenție!
1. Având în vedere faptul că Ghiță e un personaj rotund/dinamic, el îți schimbă statutul pe
măsură pe parcursul desfășurării acțiunii. Așadar, modificările de statut trebuie
menționate și asociate cu momentele/evenimentele care le- au determinat.
2. Conflictul interior poate fi menționat aici, alături de ideea că personajul se află într-un
proces de dezumanizare/involuție, dar tehnica de realizare (stilul indirect liber va fi vizat
la Reperul III.
3. Pentru abordarea corespunzătoare a fiecărui reper sunt necesare trimiterile la text (sub
formă de citare sau parafrazare)
Paragraf 3. Dezvoltarea reperului II: Evidențierea unei trăsături a personajului ales prin două
episoade/secvențe commentate
Trăsătura aleasă= ambiția/determinarea
Secvențe propuse:
1. cea inițială, când Ghiță este hotărât să schimbe ceva pentru ca familia sa să trăiască mai bine
(repovestire+ semnificații legate de avertismentul bătrânei și contextul în care ia decizia)
2. cea care prezintă alegerea lui Ghiță de a o lăsa pe Ana cu Lică, orbit de gândul răzbunării
SAU episodul în care îi ia viața, deși o iubește (la ambele e necesară analiza interioară a
protagonistului și consecințele /legăturile cauză-efect).
Paragraf 4. Dezvoltarea reperului III: Analiza a două elemente de structură, de compoziție și de
limbaj ale nuvelei studiate, semnificative pentru construcția personajului ales (de exemplu:
acțiune, conflict, relații temporale și spațiale, incipit, final, tehnici narative, instanțe ale
comunicării narative, perspectivă narativă, registre stilistice, limbaj etc.
1. Perspectiva narativă obiectivă ( trăsătură a realismului), narator omniscient (care
cunoaște gândurile personajului)-, asociată cu stilul indirect liber (redarea acestor
gânduri/întrebări- vezi manual pag.58-59)
2. Relația incipit- final, caracterul sferic al textului (element realist). Vorbele bătrânei
(personajul care transmite viziunea autorului)- anticipează și validează destinul
personajului (destinul/soarta are grijă să reechilibreze lumea afectată de rău).
Obs. Oricare dintre elementele din paranteză poate fi ales, cu condiția să se creeze legături cu
personajul selectat)
Paragraf 5. Încheiere
Enunț dezvoltat (30-40 de cuvinte) ce poate conține: considerații generale asupra personajului
Ghiță/tehnica folosită de Slavici în construcția protagonistului/rolul personajului în nuvelă( în
general, în jurul lui se construiește acțiunea) etc.
Încheierea nu va conține o concluzie, pentru că prin acest tip de eseu se prezintă, nu se
argumenteză.
Notă:
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conţinutul eseului, vei primi 18 puncte (câte 6 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).
Pentru redactarea eseului, vei primi 12 puncte (existența părților componente –introducere,
cuprins, încheiere –1 punct; logica înlănțuirii ideilor –1 punct; abilități de analiză și de
argumentare –3 puncte; utilizarea limbii literare –2 puncte; ortografia –2 puncte; punctuaţia –2
puncte;așezarea în pagină, lizibilitatea –1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 400 de cuvinte
şi să dezvolte subiectul propus.
Multumesc anticipat!