1. Argumentează încadrarea fragmentului dat în clasicism. O SCRIERE ORIGINALĂ ȘI ACTUALĂ Această lucrare este o satiră comică. Totuşi, la începutul ei, în afară de personajele anunţate, în cadru apar şi cîteva chipuri episodice (fata din casă, tractirgiul și arnăutul), care dau în vileag comportarea amorală a odraslei boiereşti. Deosebit de concludentă însă este scena examinării cuconașului, ce dezvăluie ignoranța lui și superficialitatea cunoștințelor căpătate de el la școala domnească. Replicile cucoanei vădesc modul vicios de educație din familiile boiereşti, tendinţa de a feri copiii de sforțări intelectuale, învăţătura fiind mai mult pentru ochii lumii, iar principală grijă constînd în a-i deprinde să profite de poziţia lor socială în obţinerea diferitelor privilegii. Aceste chestiuni sînt abordate pe larg în dialogul întreținut de neneacă cu dascălul invitat în vederea instruirii cuconașu- lui. În piesa lui C. Stamati se întîlnesc unele reminiscențe din comedia dramaturgului rus D.I. Fonvizin, Neisprăvitul, iar partea a doua are la bază un dialog al lui F. Bulgarin din Mă- mica duioasă şi învățătorul său. Planul edu- cației la modă. În acest dialog, de examinare a odraslei boiereşti numai se pomenește, pe cînd în scrierea lui Stamati personajului dat i se rezervă un loc important. În pofida reminiscențelor din lucrările po- menite, piesa Cum era educația nobililor ro- mâni... se reprezintă ca o scriere originală, autorul vădind o profundă cunoaştere a rea- lităților concret-istorice, a obiceiurilor și mo- ravurilor timpului. (Vasile CIOCANU)